Catalunya s'ha caracteritzat durant molts anys per una
cultura de muntanya única a Europa, amb una propietat forestal que ha estat
especialment generosa i en la que hem gaudit dels espais naturals. Els catalans
hem utilitzat la propietat privada com un espai de lleure des de fa molts anys,
de manera natural i sense gaire polèmica.
Quan van aparèixer durant els anys 60 les primeres motos
de muntanya, no va canviar l'esperit de generositat de la propietat forestal, a
causa de la poca massificació del moment, ja que aquest esport incipient estava
molt arrelat al territori.
L'expansió durant aquests anys del Trial i de l'Enduro
van convertir el territori en un gran espai d'oci, lliure i gratuït, i van
començar a sorgir les primeres friccions entre usuaris de vehicles de motor,
altres usuaris del medi natural i ecologistes.
La propietat forestal va començar a veure els seus boscos
amenaçats. L'usuari va deixar de ser una persona arrelada al territori, i un
nou tipus de practicant, amb poca cultura del medi natural i poc coneixement de
l'entorn, per exemple els Quads, accedeix a punts que no havia accedit fins
aleshores.
Les bicicletes de muntanya, les BTT s'han convertit els
darrers anys en una de les activitats esportives i de lleure amb més
desenvolupament, amb un gran nombre de practicants a Catalunya, però jo, del
que voldria parlar és de les motos de Trial i fent referència als incendis.
Martí Boada, geògraf, naturalista i doctor en ciències
ambientals, va fer un estudi mediambiental sobre una zona concreta de Catalunya
(Santigosa), per saber i conèixer l’impacte que podien ocasionar les motos de
Trial sobre l'entorn. No m'estendré en els resultats de l'informe, però una
cosa va quedar clara: En general les motos no són responsables dels focs als
nostres boscos, tot al contrari.
No veieu que som els primers interessats a deixar el medi
natural en millors condicions de com el trobem, ja que és el nostre “modus
vivendi”?
Polítics i ecologistes, no veieu que voler fer veure el
contrari frega els límits de la llibertat individual?
Sobre els últims incendis del Bages no seré jo qui dirà
que s’haguessin pogut evitar, perquè mentre hi hagi mala gent, no hi haurà res
a fer. Sobre aquesta gent, potser no és el correcte, però ja ho deia Sau a la
seva cançó “Això es pot salvar”... “i el fill de puta que cremi aquests boscos
que li tallin les mans potser així no els cremaran”.
Concretem... els focs els provoquen les persones o les
motos? Jo crec que les persones. Amb més motos als boscos, més gent amb
possibilitat de ser vista fent malifetes.
L’origen del foc de Bufalvent resulta que va ser un ocell
que es va rostir al tocar un filat elèctric i resulta també que a nosaltres
(Motocat) no ens van donar l’autorització d’una àrea de Trial a Talamanca
perquè niava una àliga “cua barrada”.
Concretem... els focs els provoquen els ocells o les
motos? En aquest cas l’ocell, però tampoc crec que sigui gens habitual. Altre
cosa és que no ens deixin anar amb moto per on hi ha “cua barrada” o d’altres
espècies, si ella ja va venir quan era ple de motos. Deu ser que li agraden
home!
També hem de sumar la gestió dels boscos que està
abandonada. No veieu que si ens deixeu passar per corriols, rierols, tallafocs,
caminets, etc. els mantindrem nets i serviran per accedir-hi en cas d’incendi?
Nosaltres, els trialers, no necessitem pistes amples, ni
tant sols camins de 2 metres, deixeu-nos netejar el sota bosc, els marges, els
camins i corriols, les lleres dels rius, etc. i us asseguro que els incendis i
les riades, si no disminueixen, els bombers i ADF aconseguiran apagar-los i
controlar-los més aviat.
I amb això no estic dient que s’obri tot Catalunya per la
pràctica del Trial, fins i tot jo seria més restrictiu no podent practicar
Trial els mesos de més calor. Les dates que les posin els tècnics de la
meteorologia, no els polítics de torn, si us plau!
Si encara així no ho veieu clar, deixeu-nos fer àrees de
Trial legalitzades. La llei ho contempla, però sempre hi ha algun “ecotaliban”
que ho tira tot enrere sense cap més interès que fer mal.
A partir d’aquí si no es canvia d’actitud envers tot el
que té rodes i sense ser alarmista, no previnc gaire bona salut, ni per als
nostres boscos, ni per a nosaltres mateixos.
Victor Martin Bordonau
11 comentaris:
Em sembla molt que no veieu el que ens ve a sobre.......el problema ja no es l'erosió provocat pel neumatic...... es el canvi climatic i les emissions de CO2.....a Espanya encara no ho teniu massa.....pero en toto Europa cada dia i a cada tele noticies es el tema principal, emissions de CO2 i mes aquests dies de calor.....CREMAR GASOLINA i produir CO2 esta cada dia mes mal vist i mes per plaer o l'oci....produir CO2 per seu plaer egoísta s'ha tornat un CRIM....a mi ja m'han dit ''para el motor de la tava moto que estas produin CO2 i contaminant l'aire''.......d'aqui 4 dies (5-10 anys) no podrem cremar gasolina si no es per un motiu important¨com anar a la feina, anar a fer compres, o anar a l'hospital......El ecologistas tenen pocs vots pero pesen molt en la societat
Joan Pau Fiter
dons fes-te ecologista en moto com nosaltres a Vidrá...mira si es facil i esta inventat desde el 1999.
Daniel Leinad
I tant que sabem i veiem el que en ve a sobre, els que no ho veuen son els ecotalibans. Les bicicletes també emeten molt CO2? ho dic perquè a elles tampoc les volen a les muntanyes. La meva Electric Motion (moto de trial elèctrica) també emet molt CO2? Ho dic perquè tampoc mi volen a la muntanya. Evidentment que tots busquem el millor oxígen per respirar, però els unics que sembla que ho entenem som els que anem a les muntanyes, la resta a fer lleis des de els despatxos impossibles de complir a les muntanyes.
Victor Martin Bordonau
Victor, hem de fer una o dos cerveses i t ho explico be. Estas molt equivocat, em recordes en Jaume Mimó un gran home en una guerra equivocada.
Daniel Leinad
Victor, si vas a buscar bolets i deixes un regal dels que diuen que no fan pudors emets CO2 i si van acompanyats de metá?, jo no se si veure el veritable canvi climàtic pro m'ho estan fent llarg.
Osti Fiter que a Àsia están destroçant el planeta i els importa una merda, als nord americans els importa dues merdes i als russos tres merdes i demà comencen a tirar bombes atomicas i mira per on el problema son les motos a la muntanya.
Apa home.
Bado Fortiana
Daniel, Eppp... a mi no em fotis en cap guerra i estalvia't fer comparacions amb ningú siusplau. Jaume Mimó era un excel·lent amic i persona i no m'agradaria embrutir el seu nom en va.
Victor Martin Bordonau
Victor t he comparat amb un gran home y per molt gran home que fos estava equivocat i gual que tu, si vols apendre t explico i si no disculpa i segueix fent trets al aire.. per cert tu saps la relacio meva amb en Jaume? Llavors estalvia t el comentari a la desesperada. Repeteixo: fem un parell de cerveses i apren dels que desde 1995 estem en aquest merde i ens en hem sortit, i si t ofem apendre de mi el camí es esborrar-me i tot el protagonisme sera teu. Jo dic el que hi ha, si aprens de la meva experiencia sere feliç, si t ofen llavors el problema no el tinc jo. Per cert el ni mirar-te el whatsapp que t he enviat defineix molt be en quina posicio estas.
Daniel Leinad
Ecologismo = el negocio del siglo
Oracio San Martín
Bon comentari d'algú que sap el que diu i per lo tant pot trobar solucions coherents. Molt diferent a tota la banda de polítics
Joan Francesc Marco
No hi ha rés a fer, sempre ens quedarà anar-hi a peu
Albert Albo Ribas
O la moto a coll es a can collons
Ignasi Farreras
Publica un comentari a l'entrada